wtorek, 16 lipca, 2024
Bez kategorii

Wywiad z Pauliną Bekas / nowa Pani Trener mentalna

 1. Na początek, proszę opowiedzieć nam o swoim doświadczeniu zawodowym związanym z treningiem mentalnym w sporcie. 

Paulina Bekas: Sport towarzyszy mi od zawsze. Jestem absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego oraz Psychologii Zarządzania w Poznaniu. Studiowałam Wychowanie Fizyczne na Uniwersytecie w Granadzie. Studenckie życie spędziłam na pracy z dziećmi i dorosłymi jako animator i instruktor rekreacji ruchowej. Po studiach zajęłam się marketingiem sportowym.

Przez wiele lat obserwowałam zmagania piłkarzy w turniejach sportowych, które współorganizowałam i zawsze podziwiałam ogromną motywację i determinację zawodników i trenerów do zwycięstwa na boisku.

Jestem absolwentem Akademii Trenerów Mentalnych Juniorów Jakuba B. Bączka oraz Akademii Trenerów Mentalnych dla dorosłych. Ukończyłam Akademię Psychologii Sportu Fundacji Sportu Pozytywnego z uzyskaniem tytułu Trenera Umiejętności Mentalnych oraz Specjalisty Psychologii Sportu. Od kilku lat na co dzień współpracuję z klubami sportowymi oraz indywidualnie z zawodnikami. 

 2. Jakie jest Twoje podejście do pracy z młodymi zawodnikami w kontekście piłki nożnej? 

Paulina Bekas: Uwielbiam pracę z ludźmi, młodymi sportowcami oraz ich rodzicami i trenerami. Obserwuję jak wielką wartość niosą treningi mentalne w sporcie i życiu prywatnym. Moje motto: „Mistrzem się stajesz nie rodzisz” i to przekazuję zawodnikom podczas spotkań. Do każdego spotkania podchodzę indywidualnie. Staram się jak najlepiej rozpoznać potrzeby drużyny czy zawodnika. Jeśli chodzi o drużyny, to głównym obszarem pracy jest poprawa komunikacji w zespole, spójności grupy, integracji i umiejętności wyznaczania celów. Trening mentalny drużyny jest procesem grupowym, który jest dostosowywany do potrzeb drużyny na bieżąco, uwzględniając  poziom rozwoju psychicznego, jak również istniejącej sytuacji w drużynie/klubie.

Trening mentalny piłkarza jest procesem indywidualnym, który powinien być dostosowany do każdego zawodnika, jego psychiki i bodźców koniecznych do osiągnięcia optymalnego nastawienia. 

 3. Czy możesz wyjaśnić, jakie korzyści może przynieść trening mentalny dla graczy piłkarskich? 

Paulina Bekas: Celem treningu mentalnego jest opanowanie umiejętności mentalnych, które mają pomóc zawodnikom w osiągnięciu sportowych sukcesów. W świecie sportu nadszedł czas treningu mentalnego, gdyż w przygotowaniu technicznym, taktycznym i fizycznym zbliżyliśmy się do granicy ludzkich możliwości. Miejscem, w którym sportowiec szuka swojej przewagi nad rywalami jest sfera mentalna. Jeśli dwóch sportowców (dwie drużyny) rywalizujących ze sobą o zwycięstwo posiada taki sam poziom przygotowania fizycznego, taktycznego i technicznego, wygrywa ten (wygrywa ta drużyna), który jest lepiej przygotowany mentalne w momencie rywalizacji.

W pracy ze sportowcami stosuję Mistrzowską Siódemkę, czyli obszary do pracy z zawodnikiem:

  • wyznaczanie i realizacja celów,
  • motywacja i determinacja,
  • pewność siebie,
  • zarządzanie swoimi emocjami,
  • koncentracja,
  • radzenie sobie z porażkami,
  • współpraca.

Opanowanie obszarów jest procesem, efekty są zauważalne przez trenerów i rodziców.

 4. W jaki sposób planujesz budować relacje z zawodnikami i ich rodzicami, aby pomóc w rozwoju sportowym? 

Paulina Bekas: Przede wszystkim rozmową i otwartością. Lubię słuchać potrzeb, jakie mają zawodnicy i wyzwań jakie mają rodzice. Podczas zajęć dopasowuję ćwiczenia do potrzeb i sytuacji w drużynie, lubię słuchać ich spostrzeżeń, przemysleń i rozwiązań. Jestem do ich dyspozycji kiedy potrzebują.

5. Jakie są Twoje cele i oczekiwania wobec zawodników z naszej akademii?

Paulina Bekas: Trening mentalny przynosi wiele korzyści, które wpływają pozytywnie na wyniki na boisku. Moim celem w Akademii jest wzmocnienie obszarów mentalnych u zawodników i trenerów. Poprawa koncentracji – dzięki treningowi mentalnemu piłkarze są w stanie utrzymać lepszą koncentrację na grze, co pomaga unikać błędów i lepiej reagować na sytuacje na boisku. Wzmocnienie motywacji – umiejętność utrzymywania wysokiej motywacji jest kluczowa w osiąganiu sukcesów. Trening mentalny pomaga piłkarzowi znaleźć w sobie determinację do dążenia do celów. Wzrost pewności siebie – samoocena i pewność siebie są istotne w piłce nożnej. Dzięki treningowi mentalnemu piłkarze wierzą w swoje umiejętności, co pozwala im podejmować ryzyko i próbować nowych rozwiązań na boisku. Obniżenie poziomu stresu – presja towarzysząca profesjonalnej karierze piłkarza jest ogromna. Trening mentalny pomaga zwiększyć odporność na stres, co pozwala lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach. Przy otwartości zawodników i trenerów, z zaangażowaniem rodziców osiągniemy sukces.

 6. Jakie wyzwania widzisz w treningu mentalnym w kontekście sportu młodzieżowego?

Paulina Bekas: Najważniejszym wyzwaniem jest otaczający świat i możliwości ucieczki od sportu czy pasji. Młodzież ma bardzo dużo bodźców dookoła się, które niekiedy stają się dla nich trudnym wyborem. Trening mentalny pozwala uświadomić, czy sport jest dla zawodnika pasją czy przyzwyczajeniem, ambicją i rozwojem, czy realizacją celów. Wyzwaniem dla trenerów jest wzbudzić chęć i motywację w zawodnikach. Wyzwaniem dla mnie jest zainteresować i zaciekawić, a co za tym idzie dokonać autoanalizy i iść w kierunku samorozwoju. 

 7. Jaki jest Twój przekaz dla rodziców, którzy są zaangażowani w rozwój swoich dzieci w piłce nożnej? 

Paulina Bekas: Kibicowanie to jeden z istotniejszych przejawów zaangażowania rodziców. Kibicujemy dzieciom w domu, na treningu, na meczu, zawodach lub turnieju. Co to znaczy kibicować? to znaczy wspierać. Jak? Oto kilka wskazówek:

  1. Okażcie wsparcie swojemu dziecku. „Wierzę, że sobie poradzisz”; „Trenowałeś systematycznie i ciężko, dlatego jesteś dobrze przygotowany”; „Jutro pokaż to, czego się nauczyłeś – jesteś w tym dobry”; „Poradzisz sobie, nie wątpię w to”.
  2. Rozmawiajcie o mocnych stronach młodego zawodnika. „W czym czujesz się dobry na boisku?”; „Co najbardziej lubisz robić podczas meczu?”; „Co trener mówił, że najbardziej Ci wychodzi?”. Najlepiej spiszcie razem te wszystkie elementy, nie zapominając o aspektach technicznych, fizycznych, mentalnych i taktycznych.
  3. Zaproponujcie wspólne spędzenie czasu, które relaksuje zawodnika Może to być gra planszowa, film lub gra komputerowa, w którą zagracie razem. Najważniejsze, żeby była dobra zabawa.
  4. Doceńcie wysiłek swojego zawodnika. „Jestem z ciebie dumny/-a”; „Widziałem/-am twoje zaangażowanie – super”.
  5. Cieszcie się razem z wygranych. Spróbujcie poczuć to, co on czuje (albo to, co Wy czujecie) po ważnym, zakończonym sukcesem wydarzeniu.
  6. Pozwólcie na trwanie emocji. Nie uciszajcie i nie uspokajajcie swojego dziecka, niech wie, że może odczuwać pozytywne emocje.

Co jest ogromnie ważne – kibicowanie dziecku i wspieranie go to przede wszystkim pozytywne emocje – nie negatywne! Kibicowanie to bycie najwierniejszym kibicem dziecka nie tylko na boisku, hali lub basenie, ale też w szkole, na podwórku i ogólnie w życiu.

 8. Jakie rady lub wskazówki miałabyś dla młodych graczy, którzy chcą osiągnąć sukces w piłce nożnej?

Paulina Bekas: Przede wszystkim konsekwencja w działaniu. Wytrwałość w dążeniu do czegoś jest miara sukcesu. Krok po kroku, z zachowaniem balansu. Nauka każdej umiejętności, nabieranie zdolności w każdej dziedzinie, to proces długotrwały. Stawiaj sobie cele, dąż do nich małymi krokami. Nie porównuj się z innymi. Porównuj się do siebie sprzed kilku tygodni czy miesięcy. Rozwój fizyczny zależy od tempa rozwoju biologicznego. Wiek biologiczny natomiast różni się od wieku treningowego. Nie na wszystko masz wpływ, masz wpływ na konsekwencję i ciężką pracę.